Gast: Lucassen, schilder
In deze aflevering gaat Robert van Altena in gesprek met Lucassen naar aanleiding van zijn tentoonstelling ‘Schilderijen, Assemblages, Modificaties‘, te zien bij Baars Projects (t/m 25 maart).
“Als je vraagt hoe ik tot mijn beeldtaal kwam, dat begon met mijn overtuiging [eind jaren 50 begin jaren 60] dat de enige echte, goede en belangrijke moderne kunst abstracte kunst was. Maar er ontstond bij mij ook belangstelling, of die was er al, voor figuratieve kunst. Dan denk ik vooral aan figuratieve kunst die in de dertiger jaren gemaakt is: de nieuwe zakelijkheid en magisch realisme. Dat waren voorbeelden die aantoonden dat moderne kunst wel degelijk figuratief kon zijn. Maar in de periode van de vijftiger jaren kwam dat eigenlijk niet meer voor.”
.
“Er was bij mij op een gegeven moment vanuit mijn belangstelling voor zowel abstracte kunst als voor figuratieve kunst toch het idee dat er zoiets als een synthese mogelijk moest zijn. Daar dacht ik aan: een synthese tussen abstractie en figuratie die dus wel een nieuwe bijdrage aan de figuratieve kunst zou opleveren en ook moderne kunst zou zijn.
Dus wat je kan zeggen is dat die nieuwe figuratie een voorbeeld is van een kunst die door de abstracte kunst is heen gegaan. Geheel anders dan de figuratie die in die periode beoefend werd en waar de moderne kunst eigenlijk niet voor bestond.”
.
.
.
Springvossen is ook te beluisteren onder AmsterdamFM op de diverse podcast platforms (te vinden via linktree) & op Salto Amsterdam.
.
Afbeelding (bovenaan): Lucassen, ‘Naakt voor de spiegel. En soms een beetje Bonnard’ (1966), 121 x 120 cm, acryl op doek. Courtesy: Lucassen & Willem Baars Projects
EINDREDACTIE: ROBERT VAN ALTENA
CONTACT: SPRINGVOSSEN@GMAIL.COM
.
MUZIEK
Opening: Anton Webern, ‘Variationen’, Op.27, II. Sehr schnell (1936) door Michuko Uchida – piano . Album: Schoenberg – Berg – Webern. Michuko Uchida en het Cleveland Orchestra o.l.v. Pierre Boulez (2000, Philips)
Slot: Thelonious Monk, ‘Raise Four’ met Thelonious Monk – piano, Charlie Rouse – tenor saxophone, Larry Gales – bass, Ben Riley – drums. Album: Thelonious Monk, ‘Underground’ (1968, Columbia Records)
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.