Sinterklaas is in aantocht en er wordt onvermijdelijk gediscussieerd of het uiterlijk van Piet. Er zijn veel meningen, maar wat zijn de feiten. In AmsterdamFM zoekt uit worden deze feiten op een rijtje gezet. Hoe vieren winkeliers in Amsterdam dit jaar het feest en hoe versieren zij hun winkels?
Sinterklaasjournaal doorslaggevend voor V&D
V&D laat de beslissing over aan Het Sinterklaasjournaal. De Pieten in de winkel zullen de Pieten in het journaal volgen. Bij de decoratie voor de filialen speelt Zwarte Piet nog steeds een rol. Als reden hiervoor geeft V&D dat de versieringen al maanden geleden zijn besteld. Een ander groot warenhuis, De Bijenkorf, maakte in augustus bekend de Gouden Piet in Amsterdam te introduceren. Dit past in de beoogde luxere lijn van het warenhuis. In andere filialen neemt De Bijenkorf het gemeentebeleid over.
Bart Smit blijft bij het oude
Bij de medewerkers van het Bart Smit-filiaal in Zuidoost is nog niet duidelijk hoe Piet er dit jaar uit komt te zien. Wel denkt één van de medewerksters dat Piet gewoon nog in zijn oude gedaante zal verschijnen. Slechte reacties heeft de medewerkster hier nog nooit op gehad: “Het is hier lekker nuchter, hoor”.
Hema introduceert Chocoladepiet
Hema geeft een geheel eigen uitleg aan de kleur van de Pieten. Het bedrijf introduceert de Chocoladepiet, Pieten in de kleur van chocolade dus. Er is ook witte chocolade, maar of er dan ook witte Pieten komen is nog onbekend. Verpakkingen zullen voor de rest vrijwel blanco zijn. Albert Heijn schafte vorig jaar Zwarte Piet deels af en dit riep op tot heftige reacties. Dit jaar liggen er weer als vanouds Zwarte Pietjes bij de supermarktketen in de schappen.
Kruidvat laat klant kiezen
Bij Kruidvat zijn er, naast de ouderwetse Zwarte Pieten, ook moderne Pieten. Er is dus ‘voor ieder wat wils’. Ook speelgoedzaak De Kleine Eland geeft de klant verschillende opties. Zo is er pakpapier met of zonder Zwarte Piet. Gekleurde Pieten zullen zich echter niet in de winkel laten zien. Dit heeft volgens de winkelier tot nu toe nog niemand als een probleem ervaren.
Helemaal geen Pieten
De Pepernotenfabriek laat de discussie helemaal links liggen. “Hier wordt alleen maar gediscussieerd over wat de lekkerste pepernoot is”, zegt een medewerkster. De Pepernotenfabriek bakt ook pepernoten als Sinterklaas niet in het land is en er hangt dus geen Sinterklaasversiering. Daarnaast zijn er geen afbeeldingen van Sint en Piet te zien op verpakkingsmateriaal. Nu Sinterklaas weer dichterbij komt, wordt wel opgemerkt dat de klanten wat vaker praten over de Pietenoproer.
AmsterdamFM zoekt uit
In ‘AmsterdamFM zoekt uit’ worden zo veel mogelijk feiten op een rij gezet. In dit geval wordt de intocht van de Amsterdamse Sinterklaas vergeleken met de intocht in diverse randgemeenten.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eius mod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.