‘Albert Heijn trekt zich de maatschappelijke discussie rond Zwarte Piet aan en weert hem zoveel mogelijk uit de supermarkten. Het hulpje van Sinterklaas is niet meer op AH-reclames te zien en beeltenissen verdwijnen uit de winkel.’ Met dit bericht opende vanmorgen het NOS nieuws. Een woordvoerder van AH laat optekenen: “We krijgen heel Nederland over de vloer en hebben daarom rekening te houden met alle sentimenten (…). Op zijn minst opvallend deze aanpak van de grootste supermarkt van Nederland. Collega Sligro/EMTE presenteerde onlangs een aangepaste variant in het zoetvak, de multicolor Sint en Piet. Deze vorm sluit beter aan bij de ingeslagen weg die Amsterdam vorig jaar heeft gekozen. De knecht van de Sint in een regenboog van tinten. Meest opvallende presentatie trof AmsterdamFM aan in Amsterdam Zuidoost. Diverse traditionele Sint en Piet presentaties in de Action, waarbij Sint nog een echte mijter draagt met R.K. kruis en Piet nog ‘zwarte’ Piet is zoals wij hem kennen.
Recent
- Springvossen in januari
- AmsterdamFM zoekt vrijwilligers!
- Springvossen 30 januari | Marc Nagtzaam
- Live Journalism: onderzoeksjournalistiek vertaald naar een theaterstuk
- Springvossen 23 januari | Evi vingerling
- Springvossen 16 januari | Ronald Ophuis
- Wie wat bewaart 12 01 2024 | Onze koloniale erfenis en de collectie Surinamica
Vandaag
Uitgelicht
Tags
#Ritme
ajax
amsterdam
AmsterdamFM
AmsterdamLight
Atelier Amsterdam
beeldende kunst
D'66
Emma Louise Diest
Fabiola Veerman
festival
film
Gemeente Amsterdam
gvb
hedendaagse kunst
interview
Kunst
Kunst & Cultuur op vrijdag
Kunst cultuur
KunstKieken
literatuur
Metha's Muziek
Metha Molenaar
muziek
OBA
Oscar van Oorschot
podcast
politie
PvdA
Radio
Rijksmuseum
Ritme van de Stad
Robert van Altena
Sander Oudkerk
schilderkunst
Schiphol
SP
Springvossen
tentoonstelling
Theater
Toekomstmuziek
UvA
vluchtelingen
voetbal
vvd