Ambulancedienst krijgt forse tik op de vingers

De ambulancedienst van Amsterdam voldoet niet aan de eisen en heeft een flinke waarschuwing, Code Oranje, gekregen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Er blijken veel zaken niet in orde. Zo is er bijvoorbeeld geen duidelijke registratie over wie waartegen is ingeënt, ontbreekt het aan goede faciliteiten voor medewerkers, zoals bijvoorbeeld handsfree kranen, zijn er onvoldoende desinfectiemiddelen aanwezig en zijn er materialen over de datum. De Inspectie heeft de Ambulancedienst nog tot 1 april gegeven om orde op zaken te stellen. De Ambulancedienst is zelf ook geschrokken en spreekt van zeer ernstig en onaangenaam bericht. Er is inmiddels een CrisisBeleidsTeam ingesteld om verbeteringsprocessen te versnellen en eventueel onconventionele maatregelen treffen.

De grootste knelpunten waren toen volgens het personeel te hoge werkdruk, slechte inzet van ambulances, gebrek aan goede samenwerking met huisartsen en gebrekkige samenwerking met de meldkamer.
75% van de medewerkers gaf toen aan ontevreden zijn over de kwaliteit van de ambulancezorg. Hoe groot dat percentage nu is, is niet bekend.

“Twee jaar geleden waren er ook problemen, toen sprak Vakbond Abvakabo FNV al van een alarmfase”, vertelt redacteur Anneminke van der Velde in Ritme van de Stad.

 

Comments are closed.