Aanstaande maandag start televisiezender Cartoon Network in de Benelux een multimedia-campagne tegen pesten. Dat is geen overbodige luxe: uit onderzoek van de Kindertelefoon is gebleken dat 71,5% van de basisschoolleerlingen in Nederland te maken heeft met pesten. De Kindertelefoon wordt nog altijd vaak gebeld door kinderen die gepest worden en is daarom door Cartoon Network bij het project betrokken.
De tekenfilmzender lanceert een online platform, waarop speciale tekenfilms te zien zijn over pesten: buddy.cartoonnetwork.nl. Hier wordt het probleem vanuit verschillende perspectieven bekeken: vanuit de pester, de toekijker en het slachtoffer. Kinderen worden op televisie en internet aangemoedigd om in actie te komen tegen het pesten. Ook kunnen ze voor advies en ondersteuning terecht op de site. Het project loopt momenteel al in Engeland en Italië; binnenkort volgen -na Nederland, België en Luxemburg- andere Europese landen.
In Ritme van de Stad spraken we met Nathalie But, zij is regiomanager van de kindertelefoon in Amsterdam en Utrecht. But benadrukt dat pesten anno 2015 complexer is dan vroeger: door het gebruik van nieuwe media kan het pesten dagelijks langer doorgaan. Dit 'cyberpesten' vraagt dan ook om een speciale aanpak, aldus But.