In de serie Stamtafel was er onlangs een gesprek met enkele deskundigen over wat de overname van C1000 door Jumbo voor de branche, de consument en de foodindustrie in het algemeen betekent. Aan tafel, onder deskundige gespreksleiding van Welmoed de Lang: Rupert Parker Brady, hoofdredacteur van Retail Visie en Erik Hemmes, supermarktkenner van Trade Marketing Services.
De overname
In het eerste deel gaat het vooral over de achtergronden en de drijfveren van de overname.
Rupert Parker Brady:
“De Van Eerds hadden een hele grote ambitie om een echt grote partij te worden. Dat zit gewoon een beetje in hun genen. “We laten die mensen in het westen, vooral die van Albert Heijn, een poepje ruiken”.
Erik Hemmes:
“Het was nog nooit eerder vertoond. Een formule die zo snel groeit. Kijk je naar regionale formules, dan zie je dat het organisaties die langzaam groeien. Af en toe een winkel erbij… Een partij overnemen die groter is dan jezelf, dat is ongekend.”
Parker Brady:
“Het was ook een beetje nu of nooit. Want als ze het nu niet deden, dan was het waarschijnlijk nooit gelukt om een serieuze speler te worden in de Nederlandse markt. Dan was er een Duitse partij gekomen, die C1000 had overgenomen. Dan worden de marktverhoudingen heel anders.”
Hemmes:
“De overname van C1000 is ook een heel andere overname dan die van Super De Boer. Bij Super De Boer was het duidelijk dat die winkels omgezet zouden worden naar Jumbo-formule. De overname nu is ook in belangrijke mate ingegeven omdat C1000 en Jumbo al gezamenlijk inkopen via Bijeen. Als Jumbo C1000 niet had overgenomen, dan zou Jumbo in de probleem zouden komen qua inkoop.”
De bedrijfsfilosofie
In deel twee gaat het over vooral over de familie Van Eerd en hun filosofie. En dan gaat het vooral over ‘omdenken’. Elke dag de laagste prijs, maar ook de beste service en ook het grootste assortiment. Er zijn zeven zekerheden geformuleerd richting de consumenten. En daar wordt strak aan vastgehouden. De medewerkers moeten dat voortdurend uitdragen.
In deel drie gaat het over de gevolgen van de overname voor de consument. Gaan we een prijzenoorlog meemaken? Volgens Parker Brady zal dat in het begin nauwelijks zichtbaar zijn voor de consument. Mogelijkerwijs gaat Jumbo leren van de online strategie van C1000.
Hemmes:
“Er is al aangekondigd, dat er per C1000-vestiging gekeken gaat worden of deze door kan gaan als C1000 of dat deze winkel op een lokatie zit waarbij de vestiging als Jumbo een hogere omzet kan genereren. Naar verwachting zal dat voor enkele tientallen winkels van de 420 het geval zijn.”
Een echte prijzenoorlog wordt niet verwacht. Door de samenwerking kan er aan kostenzijde voordeel behaald worden. Daardoor kunnen de prijzen op hetzelfde lage (“We zijn al de goedkoopste in Europa”) niveau gehandhaafd blijven, of wellicht nog iets zakken.
De supermarkt van morgen
In het laatste deel gaat het vooral over de ‘nieuwe supermarkt’. Ook de supermarkt wordt beleving! En over de internationale expansiemogelijkheden.