Sjaak Scheele
Je verzint het niet, maar in het Grieks betekent fyra verspilling. Zelden was een naam passender gekozen dan die voor de snelle trein. De Fyra is finito. Na België heeft ook Nederland besloten ermee te stoppen.
Dat het fout liep ligt zeker niet aan de hoogste directeur Bert Meerstadt, zo denken politici vooralsnog. Met zijn opleiding van architect zou hij gelijk ook kennis van treintechniek hebben verkregen. Ik kan zijn denkwereld goed voorstellen. Bij de bestelling van de trein kunnen we vertrouwen op de mooie blauwe ogen van de Italianen. Die kunnen wel iets, want die hebben de meest fantastische architectuur in hun land. Dat technische kennis in de top van een bedrijf niet van belang is, toont bovendien de benoeming van zijn opvolger Timo Huges. Hij is bedrijfskundige.
Een parlementaire enquête naar het debacle hoort er uiteraard bij. Alles ging fout wat er fout kon gaan, zal één van de conclusies zijn. Dat is vaste prik bij dergelijke onderzoeken. Natuurlijk ben ik benieuwd naar de miskleunen. Maar we hebben na WO-II inmiddels al een klein dozijn enquêtes gezien en vooral de laatste decennia blijkt het instrument nodig. Kunnen we onderhand deze parlementaire onderzoeken niet voorkomen? Pro-actief bezig zijn, zoals dat in fraaie termen heet.
Als mensen zich bezighouden met zaken waarvan ze verstand hebben, is dat een idee? De topdirectie van de NS bestaat uit een architect, een accountant en een geofysicus. Niet dat mensen niet meerdere talenten kunnen hebben, maar specifieke kennis van datgene waar het bij een organisatie om draat, lijkt me bij de leiding geen overbodige luxe. Ik realiseer me dat we bij AmsterdamFM weliswaar ook van alles en nog wat in huis hebben, maar geen professioneel opgeleide manager, terwijl we toch echt naar de top op journalistiek gebied willen. We zijn ons echter bewust van onze tekortkomingen. Is die instelling een voorbeeld voor andere organisaties?