Dit weekend vindt in het kantoor van Amnesty International aan de Keizersgracht de Game[4diversity]Jam plaats: in twee dagen tijd maken bijna tien teams van gamesdevelopers en -programmeurs een werkend concept voor een nieuwe game.
Meer dan 50 mannen en vrouwen uit onder meer Letland, Zweden en Iran zitten aan tafels tussen bergen kabels en ladingen laptops. Geconcentreerd bewegen ze hun muis, typen ze op hun toetsenbord. Ze zijn allemaal ontwikkelaars van computergames en zijn na de introductie en brainstormsessie aan de slag gegaan om binnen twee dagen een werkende game te produceren. Een game waarin het thema vrouwen en/of LGBT (lesbisch, gay, biseksueel, transgender) een plaats in neemt. ‘Tijdens de GDC (grootste conferentie van gamesontwikkelaars in San Fransisco) in 2013 spraken we over het stereotype beeld van vrouwen en gays in populaire media’, zegt Menno Deen, de initiatiefnemer van deze gamejam. ‘De gamesindustrie is een onderdeel van deze media en we besloten dat we iets aan dit beeld wilden veranderen. Via deze Game[4Diversity]Jam laten we zien dat het nuttig en waardevol is om vanuit een ander perspectief te kijken. Dat is een verrijking voor de gamesindustrie.’
Het is de eerste keer dat zoveel developers samenkomen tijdens een gamejam en aandacht aan dit onderwerp besteden. De gamesindustrie zelf heeft ook met een stereotype beeld te kampen; de deelnemende gamesontwikkelaars zijn allesbehalve de 'nerds' die de hele dag schietend voor hun computer hangen. Er zijn muziekcomponisten, design-specialisten en programmeurs. Mannen en vrouwen. Allen hopen ze een steentje bij te dragen en gamers en anderen met nieuwe perspectieven naar computergames te laten kijken. De aftrap was op zaterdag 8 maart, Internationale Vrouwendag. Op zondagavond worden de resultaten – speelbare concepten van de games die ontwikkeld zijn – gepresenteerd.