Too Good To Waste gaat verspilling in supermarkt te lijf

Battle of the Cheetahs, een wedstrijd voor creatieve oplossingen voor mondiale voedselvraagstukken, is gewonnen door Too Good to Waste. Het winnende initiatief van elf young professionals gaat voedselverspilling in supermarkten tegen door bijna verlopen fruit en groente te bewerken tot sap en soep in plaats van het weg te gooien. Nederlandse supermarkten gooien jaarlijks 600 miljoen euro omzet weg aan niet verkocht voedsel dat over de datum, maar nog wel eetbaar is. Het idee om dit eten vlak voor de uiterste verkoopdatum als goedkope grondstof af te laten halen door een voedselbewerker en niet door een afvalverwerker won zowel de publieksprijs als de juryprijs: Een startkapitaal van 25.000 euro. De Batttle is een activiteit van NCDO, centrum voor mondiaal burgerschap en internationale samenwerking.

 

De jury koos unaniem voor Too Good to Waste omdat het een concrete, ondernemende oplossing is voor het belangrijke probleem van voedselverspilling. Supermarkten hoeven niet meer te betalen voor het afhalen van hun groente- en fruitafval en de verwerkende industrie krijgt goedkoop goede grondstoffen. Beide kunnen zich hiermee profileren als waste friendly. De herkenbare verpakking van de ‘verlengde’ producten maakt consumenten bewust van voedselverspilling en maakt het makkelijk voor hen om er zelf iets aan te doen. Het winnende team heeft al een supermarkt en een verwerker bereid gevonden om het idee te realiseren.

 

Wij vroegen aan bedenkster en winnaar van the Battle of the Cheetahs, Linda Vermaat, wat zij nu precies aan supermarkten te bieden hebben.

 

Leave a Reply