De Amsterdamse actrice Katja Römer-Schuurman is door StoereVrouwen en Hivos verkozen tot hun Fair Valentine 2014. Vandaag op Valentijnsdag voeren de organisaties campagne. Ze willen daarmee aandacht vragen voor de erbarmelijke omstandigheden waaronder veel vrouwen in Oost-Afrika in de bloemenindustrie moeten werken. Steeds meer ‘Nederlandse’ bloemen worden daar gekweekt. De kans is dan ook groot dat de rozen, die wij elkaar cadeau doen op Valentijnsdag, uit Oost-Afrika komen.
KIJK HIER naar het filmpje van Katja en StoereVrouwen!
Twitter Love Bomb
Het aandeel eerlijke bloemen op de Nederlandse markt is zeer beperkt. Als consumenten deze bloemen willen kopen, dan zijn ze nauwelijks zichtbaar óf ze zijn moeilijk te verkrijgen bij de bloemist. Naast het uitroepen van de Fair Valentine gingen StoereVrouwen aan de vooravond van Valentijnsdag de straat op, om zoveel mogelijk mensen op te roepen persoonlijke liefdestweets te sturen naar hun Valentijn met het verzoek eerlijke bloemen te kopen. Met deze Twitter Love Bomb willen StoereVrouwen en Hivos aantonen dat consumenten graag eerlijke bloemen willen kopen, met als doel het vergroten van het marktaandeel van eerlijke bloemen en de zichtbaarheid ervan voor de consument.
Fair Valentine 2014
Katja Römer-Schuurman is verkozen tot Fair Valentine 2014! Deze titel heeft ze te danken aan haar inzet voor eerlijke handel, bijvoorbeeld met haar fairtrade sieradenlijn Sam&Haas, die ze vorig jaar samen met Tara Elders en sieradenontwerpster Bibi van der Velden lanceerde. Daarnaast bestaat Katja’s organisatie Return to Sender al acht jaar. Daarmee verkoopt ze bijzondere en eerlijke producten uit de armste gebieden van de wereld in Nederland en met de winst helpt ze de producenten zichzelf verder te ontwikkelen. Ze neemt het eerlijke stokje over van Giel Beelen, die vorig jaar door StoereVrouwen werd gehuldigd als Fair Valentine 2013 tijdens een ontbijtje in zijn ochtendshow.
Over StoereVrouwen
StoereVrouwen is een groeiend netwerk van ruim 1.700 bewuste shoppers, die samen een ‘leger’ van kritische consumenten vormen. Met positieve en opvallende acties zoals de Groene Sint en de Strip for Fair Fashion campagne stimuleren zij zowel elkaar (de consumenten) als winkeliers en producenten tot wereldverbeterende veranderingen.
Over Power of the Fair Trade Flower
De campagne Power of the Fair Trade Flower vertelt het verhaal van vrouwen in de Oost-Afrikaanse bloementeelt. Jaarlijks worden miljarden bloemen vanuit Afrika naar ons land verscheept. Bloemen die door vrouwen worden gekweekt en geplukt. Vaak onder erbarmelijke omstandigheden. Met de campagne wil Hivos het aanbod van eerlijke bloemen op de Nederlandse markt vergroten en beter zichtbaar maken voor de consument. Hivos is een ontwikkelingsorganisatie die strijdt tegen armoede, onderdrukking en discriminatie.