Het volledige Leidseplein gaat in de komende jaren langdurig op de schop. De gemeente wil na de zomer van 2015 beginnen met een grootschalige vernieuwing van de voornaamste uitgaanslocatie van de stad. In 2020 moet de opknapbeurt in zijn geheel zijn afgerond.
Het doel heiligt de middelen: het plein is het drukste fiets- en voetgangersknooppunt van Amsterdam, met op sommige momenten 15.000 bezoekers. Door de taxistandplaats midden op het plein, veel verkeer en talloze geparkeerde fietsen is het op dit moment een vrij rommelige bedoening.
De taxistandplaats en al het autoverkeer verdwijnt van het plein en er komt een ondergrondse fietsenstalling voor 2000 fietsen. Ook zal het er veel meer groen te zien zijn.
De gemeente en stadsdeel Centrum hebben er in hun definitieve ontwerp voor gekozen het bouwwerk in fases uit te voeren. De vernieuwing zal een grote impact hebben, verwachten zij. ‘Het streven is om de overlast voor bewoners, ondernemers en gebruikers zo veel mogelijk te beperken,’ zegt projectdirecteur Gijs Mol: “Vooral daarom zijn de werkzaamheden in tweeën geknipt; we doen eerst de oostelijke kant, en als het daar klaar is, de westelijke zijde. Alles kan doorgaan, horecazaken zullen niet hoeven sluiten, maar dat iedereen er last van gaat ondervinden, is zeker.’
Met name de bouw van de ondergrondse fietsenstalling, waar ruimte zal zijn voor tweeduizend fietsen, is een grootse en niet geheel onriskante operatie. De verwachting is dat in 2017 wordt begonnen met graven op het Kleine-Gartmanplantsoen. De werkzaamheden starten in 2015 met de vernieuwing van de Leidsebrug. Trams kunnen, met uitzondering van een beperkt aantal weken, tijdens het werk over de brug blijven rijden. Voor voetgangers en fietsers wordt tijdelijk een extra brug aangelegd. De kosten van het project bedragen in totaal zestig miljoen euro.
De reacties op straat zijn wisselend. Amsterdammer Els Verleg:”Van het uiteindelijke plan ben ik natuurlijk groot voorstander; dat toont erg veel vooruitgang ten opzichte van de grote wanorde die het nu is. Van de andere kant is het de zoveelste bouwput in de stad die op dit moment al op zoveel plekken open ligt.”