Robert van Altena in gesprek met componist Peter Adriaansz.
De uitzending kunt u hier terugluisteren
In een vraaggesprek uit 2010 met componist Anthony Fiumura zegt Peter Adriaansz dat hij met zijn composities meer gericht is op zoeken dan op scheppen.
Die zoektocht leidt hem naar composities van ‘pure klank’.
‘‘What you hear is what you hear’, zou het motto van Peter Adriaansz vrij naar Frank Stella daarom tegenwoordig kunnen luiden. Sinds zijn serie Structures lijken tijd en klank gestold in langzaam draaiende kristallen die zonder oordeel gepresenteerd worden. Zoals een schilderij voor Stella niet meer was dan verf op een plat doek, zo wil Adriaansz de klank ontdoen van culturele ballast.’
(Anthony Fiumura in: ‘Alles voorbij.De muziek van Peter Adriaansz en Piet-Jan van Rossum. 2010)
Onlangs verscheen de CD Three Vertical Swells van Peter Adriaansz bij het label Unsounds. Hierop staan opnames van de werken: Three Vertical Swells en Music for sines, percussion, ebows + variable ensemble
Peter Adriaansz studeerde compositie in Den Haag en Rotterdam o.a. Louis Andriessen, Brian Ferneyhough and Peter-Jan Wagemans. Wagemans was eerder te gast in het programma Nederlandse Componisten. Voor deze uitzending.
Adriaansz studeerde ook orgel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
De welluidende titel ‘Muziek voorbij de boomgrens‘ is geleend van Anthony Fiumura:
‘En bij Adriaansz zou de titel [‘Alles voorbij. De muziek van Peter Adriaansz en Piet-Jan van Rossum. 2010 ] kunnen slaan op zijn muziek van boven de boomgrens. Voorbij alles, als het ware.’