Springvossen 21 mei — 25mm X 35mm*. De wereld op een postzegel—

 

gallery

Een gesprek met Julius Vermeulen, adviseur kunst en vormgeving PostNL over geschiedenis en actualiteit van de postzegel. Hoe een banaal bewijs van betaling veranderde in de grootste kunst en vormgevingscollectie.

De uitzending kunt u hier terugluisteren

Met name in de jaren '60 streefden veel kunstenaars ernaar om hun werk binnen het bereik van het grote publiek te brengen. De internationale kunstmarkt is in zijn algemeenheid machtiger gebleken. Maar in zekere zin bestond er al een platform voor kunst voor iedereen: de postzegel.

We zijn in Nederland verwend geraakt met vormgeving. Of het nu de guldenbiljetten van Oxenaar zijn of de postzegels die de afgelopen 100 jaar door onze handen zijn gegaan. Er is een verband. Waar bijna overal elders in de wereld waardepapier in de vorm van bankbiljetten of postzegels wordt vormgegeven naar een 19e eeuws nationalistisch ideaal werd in de eerste helft van de 20e eeuw in Nederland een moderne ontwerptraditie geboren die wij tegenwoordig niet minder nationalistisch als volkseigen omarmen.

Wanneer we ons uit deze omarming loswurmen om wat afstand te nemen ontwaren we de figuur van Jean Francois van Royen. Van Royen gaf van 1913 tot 1942 leiding aan de Dienst voor Esthetische Vormgeving van wat toen nog de PTT was. Deze voorganger van Julius Vermeulen ging in zee met kunstenaars en vormgevers als De Bazel en Piet Zwart. Sinds die begintijd wil elke ontwerper en kunstenaar zijn naam verbinden aan het kleinste kunstwerk voor het grootste publiek. Zonder Van Royen geen Vuurtoren.


25mm X 35mm is de maat van de gemiddelde postzegel in Nederland.

Redactie en presentatie Robert van Altena

 

Contact en informatie:

S P R I N G V O S S E N wordt live uitgezonden vanuit de studio op de 4e verdieping van de OBA | Centrale Bibliotheek van Amsterdam.

De uitzendingen zijn te beluisteren via livestream: www.amsterdafm.nl | kabel 103.3 | fm 106.8

Comments are closed.