Een dubbeluitzending over de Kazimir Malevich en de Russische avant-garde
- Het gesprek met Geurt Imanse kunt u hier terugluisteren.
- Het gesprek met Steven Aalders en Jhim Lamoree kunt u hier terugluisteren.
15..00-16.00 Gast: Geurt Imanse, hoofd collecties Stedelijk Museum
Over de Khardziev-collectie
Nikolai Khardzhiev (1903-1996) was de eerste verzamelaar die zich volledig richtte op het werk van Kazimir Malevich en de Russische avant-gardekunstenaars. Behalve kunstwerken verzamelde hij ook brieven teksten en allerhande materiaal afkomstig van deze kunstenaars. Documenten die net als veel van de kunstwerken anders eenvoudig verloren zouden zijn gegaan in het klimaat van repressie in de Sovjet Unie in de jaren ’20 en ’30.
Khardzhiev begon zijn collectie met de intentie om de geschiedenis van de Russische avant-garde vast te leggen. Hij schreef over zijn geliefde kunstenaars maar de grote synthese kwam er nooit. Wel organiseerde hij na de dood van Stalin tentoonstellingen met het werk van de Russische avant-garde. Deze tentoonstellingen waren ondanks hun vaak noodgedwongen bescheiden opzet van groot belang voor de kennismaking van nieuwe generaties kunstenaars met hun revolutionaire voorgangers.
Geurt Imanse stelde met Frank van Lamoen de catalogus samen van de Khardzhiev-collectie:
De Russische avant-garde. De Khardzhiev-collectie in het Stedelijk Museum Amsterdam (nai010 uitgevers)
16.00-17.00 Gasten: Steven Aalders, kunstenaar en Jhim Lamoree, kunstcriticus
Over de tentoonstelling Kazimir Malevich en de Russische avant-garde in het Stedelijk Museum
De kunstenaar Malevich (1879-1935) probeerde rond 1910 met zijn tijdgenoten een Russisch antwoord te vinden op de avant-gardekunst uit het Westen. Het moet een koortsachtige tijd zijn geweest. Ambitieuze kunstenaars roepen de ene na de andere stroming uit in de hoop hun naam te verbinden met een definitieve ontwikkeling. Malevich was aanvankelijk een van de kunstenaars die zich in deze prikkelende omgeving wilde doen gelden.
Malevich meer dan zijn collega’s doordrongen van het besef dat hij andere kunstenaars en afwijkende kunstovertuigingen nodig had om zich te onderscheiden en te ontwikkelen.
Door deze houding kwam hij aan de de basis te staan van de volledig met de traditie brekende opera ‘De overwinning op de zon’ en van geruchtmakende tentoonstellingen. Dit waren de podia waar hij zijn baanbrekende geometrisch abstracte kunst presenteerde die hij de naam Suprematisme meegaf.
Redactie en presentatie Robert van Altena
Techniek Oscar van Oorschot
______________________________
Contact en informatie:
- Springvossen op Facebook
- Springvossen in oktober
- Springvossen archief
- springvossen@gmail.com
S P R I N G V O S S E N wordt iedere dinsdag van 16.00-17.00u live uitgezonden vanuit de studio op de 4e verdieping van de OBA | Openbare Bibliotheek van Amsterdam. De uitzendingen zijn vrij toegankelijk voor publiek.