15.00-16.00
Gast: Dieuwke Spaans, beeldend kunstenaar.
Robert van Altena bezoekt Dieuwke Spaans in haar studio voor een gesprek over haar tentoonstelling Sun-kissed Silence (t/m 9 juni te zien bij tegenboschvanvreden).
Begonnen als pur sang tekenaar is Dieuwke Spaans in de verdere ontwikkeling van haar kunstenaarschap het papier trouw gebleven. Het papier waarmee zij haar werk maakt is niet het ongerepte papier uit de winkel voor kunstenaarsbenodigdheden. Spaans verzamelde een archief van oud papier bestaand uit drukwerk, boeken e.d., in veel gevallen vergeten-, in bijna alle gevallen verouderd papier. Het is ongebruikt papier maar ook papier als drager van tekst, van beelden en vormen bestemd voor de overdracht van informatie. De tijd doet haar werk en veroorzaakt verplaatsingen van betekenis, en tekent het papier. Deze sporen, en dit wegzinken in het verleden haalt Spaans in haar werk. Op haar manier beantwoordt zij aan het beroemde adagium uit ´The Cantos’ van dichter Ezra Pound: ´make it new’.
[ de tekst loopt door onder de mediaspeler ]
Het ontdekken van een nieuw materiaal kan een zeer frustrerende aangelegenheid zijn. De kunstenaar moet een goede reden hebben om zo’n worsteling aan te gaan.
Voor de tentoonstelling ‘Sun-kissed Silence’ ruilde Dieuwke Spaans gedurende een aantal maanden haar atelier met het papierarchief in voor het Europees Keramisch Werk Centrum (EKWC). Dit betekent niet dat zij een fase heeft afgesloten in haar werk om opnieuw te beginnen. Althans niet anders dan dat ieder nieuw werk, iedere continuering voor een kunstenaar een nieuw begin is.
Beeldhouwer Adam Colton die vaker van materiaal wisselde zei onlangs in een uitzending van Springvossen dat het ontdekken van een nieuw materiaal een zeer frustrerende aangelegenheid is. De kunstenaar moet een goede reden hebben om zo’n worsteling aan te gaan. Dieuwke Spaans zegt over het werken met een onbekend materiaal, in dit geval porselein, in praktischer bewoording dat je als kunstenaar moet leren om de juiste vragen te stellen.
Zo eenvoudig is het, en zo moeilijk. En wat betreft die ‘goede reden’: die laat zich aflezen aan het werk.
Foto: ‘Terra’, 2017/2018, porcelain Ø 101 cm. Dieuwke Spaans. Courtesy Dieuwke Spaans + tegenboschvanvreden
Vorige uitzending: Dirk van den Heuvel, hoofd Jaap Bakema Studiecentrum, Het Nieuwe Instituut + TU Delft. Over het door hem samengestelde boek: ‘Jaap Bakema and the open society’
Volgende uitzending: Gijs Frieling, schilder. Over zijn muurschildering ‘Common Background’ in de collectiepresentatie ‘Common Ground’ van de Art Foundation Akzo Nobel
Alle Springvossen-uitzendingen
Eindredactie: Robert van Altena
Contact: springvossen@gmail.com