Springvossen 4 februari | Peer Veneman

Gast: Peer Veneman, beeldend kunstenaar.

Robert van Altena spreekt in deze uitzending met Peer Veneman over zijn solotentoonstelling ‘Peri Hupsous’ bij PS Project Space.

 

Een droog en hol geluid weerklinkt uit de holte van het beeld ‘Stone’. Het is een collega van Peer Veneman die tijdens de opening van de tentoonstelling ‘Peri Hupsous’ met een knokkel de klank ontlokt aan het beeld.  Je hoort een beeld niet te beroeren ook een collega-kunstenaar niet. Dat kleine verboden gebaar is niet geboren uit een muzikale impuls of nieuwsgierigheid, de man verwijst demonstratief naar een ander gebod.

[ de tekst loopt door onder de mediaspeler ]

De uitzending beluisteren of downloaden?:

‘Stone’ is een schuinstaande pilaar. De gladde huid van de pijler toont een rijkgeschakeerd oxyde groen. Een snelle lezing van het dooraderde vlak levert een oogst op van meerdere tinten groen, een wolk van roomwit en grillige schichten van goudgeel en brons. De zwartgeschilderde voet van het beeld, een soort wafel van twee strakke vierkanten met daartussen een terugspringende donkergroene laag met een wat ruw gesneden raster heeft een dubbelrol: het is sokkel en tegelijk onlosmakelijk deel van het beeld.

De aantrekkelijke minerale tekening is een foto, of preciezer een sterk uitvergrote scan van een stenen plaat die zorgvuldig op de pijler is geplakt. ‘Stone’ is verder gemaakt van hout en wat verf.

De holle klank die als een commentaar opstijgt uit het beeld is een echo van een modernistisch gebod dat na WOII post heeft gevat als deel van een complex aan veranderingen in de kunsten. Een van die veranderingen is dat de symbolische ruimte van het kunstwerk moest worden doorbroken. Het kunstwerk moest zichzelf zijn en geen indirecte of gesublimeerde verbeelding van iets anders. En in het verlengde daarvan: een kunstwerk gemaakt van een bepaald materiaal zou ook een uitdrukking moeten zijn van dat materiaal.

Veneman lijkt zich in zijn werk geheel terecht niet te veel bezig te willen houden met dergelijke noties. Het denken van de kunstenaar is veel zintuiglijker en het volgt geen programma, het zoekt geduldig verwonderend zijn weg.

 

 

 

 

 

Foto: (links) ‘Goldrush’,2019, (rechts) ‘Stone’ 2019, Peer Veneman. PS Project Space. Courtesy: Peer Veneman & PS Project Space


Vorige uitzending:

  • Reinbert de Leeuw-biograaf Thea Derks over haar nieuwe boek ‘Een os op het dak. Moderne muziek na 1900 in vogelvlucht’.
  • Cleo Wächter en Reinjan Mulder over hun project ‘Objectief Nederland. Veranderend landschap 1974-2018’ dat bestaat als tentoonstelling, website en als boek.

Volgende uitzending: Beeldend kunstenaar Navid Nuur, n.a.v. zijn werk The Afterglow III op het NDSM terrein.

Alle Springvossen-uitzendingen


Eindredactie en presentatie: Robert van Altena

Contact: springvossen@gmail.com

Springvossen op Facebook

Comments are closed.