Springvossen 8 april | Kees Visser

15:00 – 16:00

Gast: Kees Visser, schilder.

Robert van Altena spreekt in deze uitzending met Kees Visser over zijn triptiek ‘Blue, Green, Red’ dat de komende weken nog is te zien bij galerie EENWERK.

 

 

Schilder Kees Visser kreeg vorig jaar tijdens een gesprek met een vriend een idee voor een nieuw werk, een groot drieluik. Hij maakte direct een schets op de achterkant van een bruine  envelop:

“De schets was een eerste idee, ontstaan afgelopen zomer in Reykjavik. De kleuren die je ziet op de schets waren onderschilderingen waarover een groenig blauw zou komen over alle drie de panelen. Het groen-blauw zou dan domineren en de onderschilderingen zouden dan lichte silhouetten vormen waarbij een diagonaal het linker paneel met het middenpaneel zou verbinden en een cirkel segment evenzo het linker paneel met het midden paneel verbinden zou.

Je ziet, er is dus nogal wat veranderd.”

 

 

 

Voor ‘Blauw – Groen – Rood’ heeft Visser mengingen van acrylverf aangebracht op grote staande vellen papier. De schilder brengt de verf geduldig op in verschillende lagen om tenslotte de verf zolang te blijven borstelen met de kwast dat het langzaamaan haar viscositeit verliest en korrelig wordt. Je zou kunnen zeggen dat de verf kapotgemaakt wordt. Het levert een door de kunstenaar gewenst wolkig kleurvlak op, met een korrelige structuur dus. Tussen het reliëf van de korrels en in contrast daarmee is de kleur wonderlijk transparant en lumineus. Dat zie je pas wanneer je met je neus op het schilderij staat, op afstand onderga je alleen de werking ervan.

De vorm van de kleurvlakken volgt niet volledig het rechthoek van het papier. De staande zijden neigen en wijken lichtjes waardoor er een soort trapezoïden onstaan — Blauw en Rood— en een parallellogram —Groen—. De vellen zijn vervolgens geplakt op kunststof panelen. Deze meer dan manshoge rechthoekige panelen staan op houten klosjes en leunen als reuzen tegen de muur. Er mag dan niets gerepresenteerd worden in ‘Blauw – Groen – Rood’, je zou de drie kleurvlakken met de subtiele verschuivingen van de staande kanten kunnen lezen als objecten waar fysische krachten hun werking op uitoefenen, objecten die zich in een kennelijk evenwicht bevinden.

Het formaat en de presentatievorm maken het tot een monumentaal werk. Die monumentalieit is niet eenduidig: de drie kleurvlakken bestrijken zoals gezegd niet het gehele oppervlakte van het papier maar zijn op zo’n manier gepositioneerd op de vellen dat ze gedrieën gevat zijn in een kader van wit papier. Wanneer je daar eenmaal bewust van bent kun je de vormen van de kleurvlakken lezen als motieven die in een geduldige choreografie lijken te drijven in het wit van het papier.  De indruk kan daardoor worden gewekt dat de kleur loskomt van de drager. Verleg je je aandacht naar het wit dan worden de kleurvlakken weer gevat door het kader. Het is een kalme beweeglijkheid tussen vorm en kleur, vlak en lijn, materie en licht die door de kunstenaar zorgvuldig is georkestreerd.

 

Foto’s:

— ‘Blue, Green, Red’ (2019), acryl op papier, 390 x 250 cm. Kees Visser. Courtesy Kees Visser & EENWERK.

— ‘For Red Blazer. Sketch for a tryptich’ (2018), ballpoint and gouache on paper, Kees Visser. Private collection.


 

Vorige uitzending: Filosofen Erik Krabbe + Pieter Sjoerd Hasper over hun vertaling van Aristoteles’ ‘Over drogredenen’ (Historisch Uitgeverij ).

Volgende uitzending: Piet Tuytel, beeldhouwer. Over zijn metalen sculpturen.

ALLE SPRINGVOSSEN UITZENDINGEN


 

Eindredactie en presentatie: Robert van Altena

Contact: springvossen@gmail.com

Springvossen op Facebook


 

 

 

Comments are closed.