15:00 – 16:00
Gast: Morgan Betz, beeldend kunstenaar.
Robert van Altena spreekt in deze uitzending met Morgan Betz over ‘Green room’ een installatie die hij maakte in het huis van een Amsterdamse verzamelaar.
‘Green room’ is het achterste deel van een klassieke en suite partij op de bel-étage van een huis aan de Keizersgracht in Amsterdam. Morgan Betz heeft een aantal sculpturale elementen aan de ruimte toegevoegd zoals een gemêleerd grasgroen gewoven rechthoek dat horizontaal onder het plafond van de hoge ruimte hangt; deze rechthoek heeft een rand van onregelmatige kantelen. Gemaakt van hetzelfde weefsel hangen van dit grillig veld het silhouet van een reuzenvoet neer en een ‘mobile’ met het silhouet van een lamp en een vierkant ruiten venster.
Al het houtwerk heeft dezelfde kleur gekregen als de muren. De muur met de en suite deuren is rood, de muur met de deur naar de hal is blauw, de tegenoverliggende muur is mosterdgeel en de muur met het hoge venster dat zicht geeft op het binnenplaatsje tussen het voor- en het achterhuis is groen, de kleur die ook al de raamverdelingen van de ruitjes hebben gekregen.
De roze deur en het wit vierkant venster zijn sculptuur, ze bieden ons geen fysieke toegang tot een andere ruimte. Het is verleidelijk ze te zien als tekens die ons erop wijzen dat we ons al in die andere ruimte bevinden en wellicht is die ruimte een benadering van de plek die we nooit zien maar altijd al ervaren.
Alle kleuren zijn mat en verzadigd. Het indirecte licht dat door het hoge venster naar binnenvalt maakt dat de kleuren loskomen van hun drager en poederig in de ruimte komen te zweven. Dit oplossen van de vaste elementen van de ruimte wordt nog een handje gelopen doordat alle kleurvlakken zo’n twintig centimeter naar rechts zijn verschoven waardoor elke kleur ook een strook op de aansluitende muur kleurt. Daar waar de kleuren elkaar raken lossen ze in elkaar op waarmee de illusie van onstoffelijkheid nog wordt versterkt.
In de kleurvelden die zo ontstaan plaatst de kunstenaar twee concrete elementen; een roze gekleurde rustieke plankendeur die op een kier staat in het mosterdgele veld en in het tegenovergelegen blauwe veld een wit vierkant venster met gebroken ondoorzichtige ruiten.
De roze deur en het witte venster zijn gemaakt van epoxy. Het zijn concrete elementen in de zwevende kleurvelden. Toch voert de kunstenaar ons hiermee nog verder in zijn vervreemdende fantasie omdat de deur en het venster ver afstaan van de karakteristieken van het overige houtwerk in het 18eeeuwse pand; het getrapte lijstwerk, de gebogen kronen van de deuren en de bossing panelen. De roze deur en het wit vierkant venster zijn sculptuur, ze bieden ons geen fysieke toegang tot een andere ruimte. Het is verleidelijk ze te zien als tekens die ons erop wijzen dat we ons al in die andere ruimte bevinden en wellicht is die ruimte een benadering van de plek die we nooit zien maar altijd al ervaren.
Een van de uitgangspunten van Morgan Betz bij het maken van ‘Green room’ is het feit dat je —de spiegel buiten beschouwing gelaten— je eigen hoofd niet ziet.
“Ik wilde eigenlijk een kamer maken waarin dat gevoel speelt, dus het idee van een plek zonder dat je weet waar die is.”
Een beeld van Betz ‘Green eggs & ham’ is nu te zien in de grote vijver op het museumplein als onderdeel van de sculptuur biënnale Art Zuid (17 mei t/m 15 september 2019).
Foto’s : Green Room (2017) Morgan Betz. Privécollectie. (fotografie: Wisse Kodde)
Vorige uitzending: Erik Hinterding, conservator prenten Rijksmuseum. Over Rembrandt.
Volgende uitzending: Tim Enthoven, beeldend kunstenaar. Over zijn tentoonstelling ‘Repugnant conclusion’ bij galerie Fons Welters (t/m 15 juni).
ALLE SPRINGVOSSEN UITZENDINGEN
Eindredactie en presentatie: Robert van Altena
Contact: springvossen@gmail.com
Springvossen op Facebook
- ‘Blues In Orbit [aka Tender)(alternate take]’, Duke Ellington, album ‘Black, Brown and Beige’ (1958).
- ‘Raise Four’ Thelonious Monk, album ‘Underground (1968)’.