Springvossen 14 oktober | Katja Mater

15:00 – 16:00

Gast: Katja Mater, beeldend kunstenaar.

Robert van Altena in gesprek met Katja Mater over haar solotentoonstelling ‘Dear Sides‘ bij kunstruimte P/////AKT (t/m 20 oktober).

 

 

‘Mischievous Mirrors’ te zien op de foto hierboven is een van de werken uit de tentoonstelling in P/////AKT. Het beeld is gemaakt van hout, lavastenen, spiegels, inkt en tape. De buitenste structuur staand op twee gedraaide poten heeft de vorm van een klassieke drukletter —U— met schreven. Op een plateau in het midden van de U-vorm een drietal op elkaar gestapelde lavastenen. Het geheel wordt op kijkhoogte gebracht door een zuil.

De visuele indruk die de houten structuur geeft is die van een accolade voor de in het midden geplaatste lavastenen. Maar de zwaartekracht lijkt ook een rol te spelen. Draagt dit meanderende staketsel de stenen of wegen de stenen de structuur met de ronde poten neer op de zuil, als ballast?

 

 

Wanneer je het beeld dicht nadert zie je dat de geometrische arabesk ook een dubbele periscoop is. Dit instrument is van beide zijden gericht op het hart van het beeld. Dit fysieke centrum van het beeld —de lavastenen,—wordt obstakel. Onze blik wordt er omheen geleid naar ander werk dat aan weerszijden in het verlengde van dit optische instrument aan de wanden hangt. Het beeld is een observatorium, maar dat zou je ook kunnen zeggen over de door de Katja Mater vormgegeven ruimte waarin het beeld staat. We kijken naar het werk terwijl we in een werk staan van de kunstenaar.

Naast het zoekvenster of oogpunt en het tonen van de sporen van het maakproces zijn in het werk van Mater vaak binaire tegenstellingen terug te vinden: ruimtelijk – plat, kijken – bekeken worden, diachroon – synchroon, abstract – concreet, positief – negatief,  functie – vorm, werk – bijwerk en soms ook de omkering van dergelijke posities. Dat is in dit geval niet anders.

Katja Mater kennen we van haar foto’s, geschilderde installaties en korte films. Met ‘Mischievous Mirrors’ toont de kunstenaar ons voor het eerst een sculptuur. Ze maakt zich een vreemd medium eigen. Dat is vermoedelijk een langzaam proces waar wij niets van zien. Voor ons is het werk er opeens. We worden erdoor verrast terwijl het zich als vanzelfsprekend bij het al bekende werk voegt, daar ook een nieuw licht op werpt. Dat een vreemd en eerder onbekend object ons toch zo vertrouwd kan zijn is de verdienste van de kunstenaar.  De kunstenaar betreedt voor haar onontgonnen gebied vertrouwend op wat ze weet, op wat haar werk haar al heeft geleerd. Zoals dichter-denker Paul Valéry al schreef: Nous entrons dans l’avenir à reculons / Achteruit bewegend betreden we de toekomst. 

 

 

Foto: ‘Mischievous Mirrors’ (2019), wood, ink, lava stones, mirrors — Katja Mater. (Fotografie: Charlott Markus). Courtesy: Katja Mater & P/////AKT.


 

Vorige uitzending: Rokus Hofstede, literair vertaler. Over de schilderslevens van romancier Pierre Michon.

Volgende uitzending:  schilder Alice Schorbach en beeldhouwer Lesly Foxcroft over hun nieuwe werk  te zien in een duo-presentatie bij galerie Slewe.

ALLE SPRINGVOSSEN-UITZENDINGEN


 

Eindredactie: Robert van Altena

Contact: springvossen@gmail.com

Springvossen op Facebook & Instagram


 

Muziek:

Opening: Variationen (1936), Op.27, Sehr Schnell van Anton Webern door Michuko Uchida (2000).

Slot: ‘Raise Four’ Thelonious Monk, album ‘Underground (1968)’.


 

Comments are closed.