Een gesprek met kunsthistorici Rachel Esner en Sandra Kisters over de kunstenaar en de studio.
Wat zegt het atelier van de kunstenaar ons over de kunstenaar, en zijn kunst? Over de verandering van de betekenis van de studio in de 19e en 20e eeuw tot op heden.
N.a.v. het verschijnen van het boek Hiding Making Showing Creation. The studio from Turner to Tacita Dean red. Rachel Esner, Sandra Kisters, Ann-Sophie Lehmann (Amsterdam University Press)
De uitzending kunt u hier terugluisteren
Het atelier; een ruimte, de wereld, een laptop
Gustave Courbet (1819-1877) en Francis Bacon (1909-1992) waren beide schilder. Het atelier van Courbet zag eruit als de mondaine salon van een bemiddeld burger het atelier van Bacon zag eruit als het hol van een kluizenaar, een zwijnenstal met een tapijt van verf, verftubes, kranten, afbeeldingen, stapels boeken, kwasten en vuil.
Andy Warhol (1928-1987) doopte zijn atelier The Factory. Bij Warhol is het atelier een werkplaats, podium en kunstwerk ineen, de kunstenaar als hoofdopzichter.
De franse conceptuele kunstenaar Daniel Buren zegt in 1971: Mijn atelier is de plek waar ik mij bevind.
Daarmee wordt de wereld het atelier van de kunstenaar Voor veel hedendaagse kunstenaars is het atelier de non-lieu van hun laptop, met de nieuwe mogelijkheid van het atelier als netwerk.
Rachel Esner en Sandra kister zijn als als universitair docent verbonden aan respectievelijk de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht.
Redactie en presentatie Robert van Altena
__________________________________
Contact en informatie:
- Springvossen op Facebook
- Springvossen uitzendingen
- springvossen@gmail.com
S P R I N G V O S S E N wordt iedere dinsdag van 15.00-17.00u live uitgezonden vanuit de studio op de 4e verdieping van de OBA | Openbare Bibliotheek van Amsterdam. De uitzendingen zijn vrij toegankelijk voor publiek.