S P R I N G V O S S E N 101 — 1 oktober
Gast: Marnix Goossens, fotograaf
Over het boek en de tentoonstelling Yonder.
( foto rechts; Happy 2008, Marnix Goossens)
S P R I N G V O S S E N 102 — 8 oktober
Gasten: Simone Vermaat + Ben de Vries
Beide zijn verbonden aan de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
Over de kunst en de architectuur van de wederopbouw.
S P R I N G V O S S E N 103 — 15 oktober
Gasten:
Marc Hameleers, medewerker Stadsarchief Amsterdam en auteur van de twee delen Kaarten van Amsterdam. In deze uitzending aandacht voor Kaarten van Amsterdam deel 2. 1866-2012(Uitgeverij Thoth).
Vladimir Stissi, hoogleraar klasieke archeologie en kunstgeschiedenis UvA en auteur van:Amsterdam, het mekka van de volkshuisvesting. Sociale woningbouw. 1909-1942 (Uitgeverij 010).
Het Amsterdam van het einde van de 19e en de eerste helft van de 20e bezien vanuit twee verschillende perspectieven.
S P R I N G V O S S E N 104 — 22 oktober
Gast: Peter Zegveld, beeldend kunstenaar + theatermaker
Over Peter Zegveld. Beelden en installaties tot 12 januari te zien in museum Boymans Van Beuningen
+ zijn onlangs verschenen boek Exploded View (uitgeverij Vantilt) dat is ontworpen door Irma Boom.
Dinsdag 29 oktober een dubbeluitzending van Springvossen over Kazimir Malevich
S P R I N G V O S S E N 105 — 29 oktober 15.00-16.00
Gast: Geurt Imanse, hoofd collecties Stedelijk Museum
Imanse heeft samen met Frank van Lamoen de catalogus van de befaamde Khardzhiev-collectie samengesteld:
De Russische avant-garde. De Khardzhiev-collectie in het Stedelijk Museum Amsterdam
Nikolai Khardzhiev bouwde een verzameling op van de Russische avant-garde van het begin van de 20e eeuw. Onbetwist zwaartepunt in de collectie is het werk van Kazimir Malevich.
Met het te boek stellen is deze rijke bron van kunstwerken permanent toegankelijk voor een groot publiek.
Nikolai Khardzhiev was de eerste verzamelaar van het werk van de Russische avant-gardekunstenaars. Het verbod op deze kunst en de actieve vervolging van de kunstenaars onder Stalin maakte ook het verzamelen van dit werk tot een niet ongevaarlijke bezigheid.
George Costakis, een andere verzamelaar, begon na WOII zijn zoektocht naar de verloren kunst van de Russische avant-garde.
De Khardzhiev-collectie vormt samen met de Costakis-collectie de basis voor de tentoonstelling Kazimir Malevich en de Russische avant-garde die tot 2 februari te zien is in het Stedelijk Museum.
S P R I N G V O S S E N 106 — 29 oktober 16.00-17.00
Gasten: Steven Aalders, kunstenaar + Jhim Lamoree, kunsthistoricus
Over de tentoonstelling Kazimir Malevich en de Russische Avant-garde.
In 1923 was in het Stedelijk de eerste grote tentoonstelling buiten Rusland te zien van Russische kunst uit de 19e- en 20e eeuw. In deze tentoonstelling was ook al werk opgenomen van de avant-gardist Kazimir Malevich. In 1989 was in het museum de laatste grote Malevich-tentoonstelling te zien. Een van die tentoonstellingen die je naar men zegt gezien moet hebben.
Het is geen toeval dat het Stedelijk Museum nu weer aan de basis staat van een nieuwe tentoonstelling van het werk van Malevich en de kunstenaars om hem heen. Het Stedelijk beschikt over de grootste Malevich-collectie buiten Rusland en heeft bijzondere bruiklenen verkregen die niet of zelden hun vaste plek verlaten.
Redactie en presentatie Robert van Altena
__________________________________
Contact en informatie:
- Springvossen op Facebook
- Springvossen archief
- springvossen@gmail.com
S P R I N G V O S S E N wordt iedere dinsdag van 16.00-17.00u live uitgezonden vanuit de studio op de 4e verdieping van de OBA | Openbare Bibliotheek van Amsterdam.