Tweesporenbeleid Dienst Infrastructuur Amsterdam?

rozengracht1Rozengracht2

Letterlijk een tweesporenbeleid bij de dienst (DIVV) verantwoordelijk voor de haltes voor tram en bus in de hoofdstad. Om nu nog onduidelijke reden wordt niet consequent een te vernieuwen bus/tramhalte op de nieuwe hoogte van 18 cm gebracht. Voor mensen die minder goed kunnen opstappen is de bijna gelijkvloerse instap van halte de tram of bus in/uit een uitkomst. Door het hele land komt je de aangepaste halte van Holcim tegen. Maar in Amsterdam weten ze daar blijkbaar nog geen raad mee. Het onlangs opgeleverde Leidseplein is ondanks het verleggen van de rails niet van een nieuwe 'hoge' halte voorzien. Deze week is de halte Rozengracht / Marnixstraat weer in gebruik genomen. Ziet er keurig uit, echter de halte is niet op de nieuwe hoogte gebracht. Op de Dam voor de Bijenkorf blijkt wel de nieuwe hoogte te zijn uitgevoerd. In beide gevallen is er van sprake van een tram/bus-halte. AmsterdamFM heeft het GVB en DIVV om een reactie gevraagd.

dam2  dam1

Holcim

In samenwerking met het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte (CROW) en diverse lokale en nationale vervoersmaatschappijen heeft Holcim de bushalte van de toekomst ontwikkeld; het Holcim Haltesysteem. Een totaalconcept, dat door de aangepaste hoogte (de door autoriteiten gehanteerde norm van achttien centimeter) en de mogelijkheid om de halte met een bus tot vijf centimeter te naderen voldoet aande gestelde eisen*. Rolstoelgebruikers, visueel gehandicapten of reizigers met veel bagage, een kinderwagen of een rollator profiteren daarbij van een gelijkvloerse, vrijwel naadloze instap.

Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) bedenkt, ontwikkelt, onderhoudt en verbetert de complete verkeersinfrastructuur van Amsterdam. [foto’s: Menne Vellinga ©2014 AmsterdamFM – na aanklikken groot op het scherm!]

Comments are closed.