Maandag 21 maart is het Happy Bachdag want dan is het 331 jaar geleden dat de man werd geboren. Schijnt het.
Ho ho, wacht even, dat blijkt zijn geboortedag “oude stijl” te zijn, iets dat te maken heeft met de overstap van de juliaanse kalender naar de gregoriaanse in deze contreien omstreeks 1585. Volgens de “nieuwe stijl” laat men zijn verjaardag op 31 maart vallen. Johann Sebastian Bach werd geboren in 1685. Astrologen scharen de man onder het sterrenbeeld “Ram” en niet onder dat van “Vissen”.
Dit toont eigenlijk wel de nonsens aan van het fenomeen: “dag van”, ” week van” en “jaar van”. De dag van de ene is niet de dag van de andere.
Maar, nu ja, wat kan ons het eigenlijk schelen en de man zelf zal het al helemaal een Eisenachs Bratwürstchen wezen dus vooruit: Happy Bachdag valt a.s. maandag, de 21e maart, de eerste dag van de lente. Wie zou zich een happier Bachdag kunnen wensen? En: “Geen dag zonder Bach”, dus zeker 21 maart gaat niet voorbij zonder Bach.
In Museum Van Loon, Amsterdam geeft het Nederlands Philharmonisch Orkest die dag een Bach concert. Dat programma wordt gepresenteerd door Beitske de Jong, celliste en oud Amsterdam Fm Kunst & Cultuur op Vrijdag-presentatrice. Maar ook in parkeergarages en allerlei andere wonderlijke locaties worden Bach concertjes gegeven en ook in andere steden is het een dag vol met Bachs machtig mooie muziek.
Die man had en heeft toch wel een ijzersterke PR manager, dat moet je hem nageven. Hallo, stop! De beste PRmanager was en is zijn muziek natuurlijk. Die werkt al eeuwen voor hem en hoe.
Gisternacht toen ik niet kon slapen (lees het verslag in Metha’s Muziek) heb ik een groot deel van de nacht naar Bach’s Matthäus Passion liggen luisteren, het werk dat deze tijd weer overal in stad en land opgevoerd gaat worden.
Het blijft een schitterend werk.
Bach leeft nog steeds en hoe, dat moge duidelijk zijn. Daarom in Fabiola Veermans Kunst & Cultuur op Vrijdag aandacht voor Happy Bachdag.
Voor de muzikale omlijsting van dit onderwerp koos ik composities van Bach, electronisch bewerkt door Walter (later Wendy) Carlos op de Moog en de Franse jazzpianist Jacques Loussier, die in de jaren 60 grote successen had met zijn redelijk smaakvol verjazzte ‘Play Bach’ albums, waar het goed cocktails bij drinken was.
Friedrich Gulda was een klassiek pianist, die zich later hevig in de jazz stortte, wat je al enigszins hoort in zijn uitvoering van de Prelude & Fuga nr 10, die hij al aardig vaart geeft.
De Swingle Singers’ vocale jazzacrobatiek, Tomita’s zwijmelende electronica of Procul Harum’s orgelpop, puristen rillen waarschijnlijk van deze bewerkingen. Bach’s composities kunnen die bewerkingen gerust hebben want sterke muziek is niet kapot te krijgen.
Have a happy Bach day!