Zo zou je het kunnen lezen
De Wesierkerk staat in de steigers. Om de schutting wat op te sieren heeft men een informatie tekst aangebracht. In vele talen worden de passanten uitgenodigd de kerk te bezoeken. Immers deze is niet alleen op zondag open. Wij weten als Amsterdammers wel hoe deze kerk heet; Westerkerk.
Een vormgever is nu met de typografie aan de haal gegaan. Er is iets met de T gedaan waardoor het bovenstaande beeld wordt opgeroepen.
westerkerk.nl/demo
Op de website westerkerk.nl vinden we een zogenaamde demo. Hier zien we dat de t bij wijze van spreken uit elkaar getrokken is.
Typografisch niet echt een sterk staaltje werd al opgemerkt in de wandelgangen van de kerk.
Het gaat hier niet over mooie of lelijke letters, maar om de leesbaarheid van het woord WESTERKERK.
Marco Fuchs
AmsterdamFM heeft vormgever Marco Fuchs (lizardproductions.nl) vanmiddag geconfronteerd met onze ontdekking. Fuchs is verrast. ‘Er is een langdurig proces aan voorafgegaan’. Uiteindelijk is uit 3 eindvoorstellen deze met meerderheid van stemmen gekozen zo laat de ontwerper AmsterdamFM weten. Het heeft hem al veel positieve reacties opgeleverd.
‘kerkdak’
Op de vraag waar het verschil van dit beeldmerk ten opzichte van de andere twee in zit vervolgt hij: ‘Bij de anderen sprong de T er niet uit. De T verbeeldt nu het dak van de kerk. Daaronder gebeurt het allemaal.’
Hij vindt onze waarneming een beetje vergezocht. Het is een modern logo. Marco Fuchs: ‘En uh als je het logo van ah [Albert Heijn] ziet dan lees je daar toch ook geen Albert Heijn (…).’
Er is dus geen sprake meer van een testfase of demo versie.
De kerkenraad van de Westerkerk heeft dit ontwerp goedgekeurd.